Egy közösségi média menedzser 10 legfontosabb feladata 2020-ban

A közösségi média menedzser felel márkád közösségi médiás tevékenységeiért, ideértve a tervezést, az automatizálást, a hirdetéseket, a tartalomkészítését, a publikációkat, és az elemzéseket is. Egy létfontosságú tagja minden marketingcsapatnak, aki képes javítani a konverziók számát, illetve a befektetések megtérülését (ROI) is.

A közösségi média marketing egy fontos feladat, ami napi szinten számos tevékenységet foglal magába. Egy közösségi média menedzser kezeli márkád identitását és kommunikációját a különféle közösségi hálózatokon. De egy közösségi média menedzser szerepköre jóval többet foglal magába, mint egy márka felépítését a közösségi médián. Ahogy a közösségi média folyamatosan változik, a közösségi média szakértők is együtt kell, hogy fejlődjenek vele. Ebben a cikkben egy közösségi média menedzser 10 legfontosabb feladatát foglaljuk össze 2020-ra.

Ki az a közösségi média menedzser

Egy közösségi média menedzser egy olyan személy, aki márkád képviseletéért felel különféle közösségi hálózatokon. Ő végzi az összes közösségi média marketinggel kapcsolatos tevékenységet, úgymint a tervezést, a kampányszervezést, a tartalomkészítést és –publikációt, a közösségi hirdetést, a közösségépítést, és az elemzéseket.

A gyakran a márka hangjaként is emlegetett közösségi média menedzserek kommunikálnak lehetséges és meglévő ügyfelekkel márkád nevében a közösségi hálózatokon. Ezt a szerepet gyakran hasonlítják a PR menedzserekéhez, akik hasonló feladatokat látnak el, csak éppen más csatornákon.

A közösségi média menedzserekre óriási felelősség hárul, hiszen ők tartják karban márkád identitását a közösségi hálózatokon, ők generálják a minőségi leadeket a közösségi kampányokon keresztül, és ők építenek fel egy fenntartható közösséget márkád köré. Éppen ezért tisztában kell lenned egy ideális közösségi média menedzser képzettségével, mielőtt keresni kezdenél egyet márkád számára.

5 kulcsfontosságú készség, amire egy közösségi média menedzsernek szüksége van

A közösségi média menedzserek marketingcsapatod alapvető részét képezik, így hasonló készségekkel kell rendelkezniük, mint egy marketingesnek. Nézzük meg, hogy milyen konkrét készségekre és tulajdonságokra kell odafigyelned, amikor közösségi média menedzsert keresel magadnak.

1. Szövegírás

A közösségi média menedzserek egyik fő felelőssége, hogy márkád nevében kommunikáljon célközönségeddel, ezért a szövegírás egy kötelező készség erre a pozícióra. Közösségi média menedzserednek profi szövegírónak kell lennie, aki a megfelelő üzenetet képes közvetíteni közönségednek. Írásának kreatívnak, magával ragadónak, eszesnek, illetve szemantikailag és nyelvtanilag is tökéletesnek kell lennie.

2. Kreativitás

A kreativitás a közösségi média menedzserek fontos tulajdonsága A közösségi hálózatok dinamikus platformok, amelyeken versenytársaid aktívan dolgoznak márkájuk felépítésén kreatív tartalmak, technikák, és stratégiák alkalmazásával. Ezért van szüksége egy közösségi média menedzsernek kreatív készségekre, amiknek hasznát veheti egy közösségi média stratégia kialakítása, a tartalmak megosztása, termékeid és szolgáltatásaid népszerűsítése, illetve eléréseid kiterjesztése során. A kreatív készségek megléte a közösségi média menedzseri szerep egy alapvető feltétele.

3. Analitikus gondolkodás

Az analitikus gondolkodás egy másik fontos készség, amire egy közösségi média menedzsernek szüksége van. A közösségi média egy gyorsütemű, dinamikus világ, amiben folyamatos tanulásra és változtatásokra van szükség a sikerekhez. A közösségi média analitika lehetővé teszi számodra, hogy kielemezd jelenlegi, és megtervezd a jövendőbeli stratégiádat a jelenlegi teljesítmények és trendek eredményei alapján. Éppen ezért az analitikus gondolkodás egy kritikus fontosságú készség egy közösségi média menedzser számára, hogy megfontolt, adatokra alapuló döntéseket hozhasson.

4. A trendek ismerete

A közösségi hálózatok folyamatosan változó, dinamikus platformok, amelyeken szinte minden másnap születnek új, virális trendek. Hogy márkád hasznosíthassa ezeket a trendeket a lehető legnagyobb megtérülési arány érdekében, illetve hogy márkád ne maradjon le a legújabb trendekkel kapcsolatban, érdemes olyan személyt választani erre a pozícióra, aki képben van a trendeket illetően. A közösségi média menedzsereknek tisztában kell lenniük a legújabb, márkád és közönséged számára releváns trendekkel. Továbbá össze kell tudják hangolni tartalommarketing-stratégiádat az aktuális trendekkel, méghozzá valós időben.

5. Tervezés és stratégiaalkotás

Akárcsak bármelyik másik marketingfolyamat, a közösségi média marketing is stratégiai tervezést igényel. Egy közösségi média menedzser jártas kell legyen a sikeres, hosszútávú közösségi média marketing stratégiák megtervezésében. Képes kell legyen egyértelmű célokat kitűzni közösségi média kampányaid számára, amelyek párhuzamban állnak átfogó marketingcéljaiddal. Egy menedzser legyen rugalmas és mozgékony is, hogy gyors döntéseket hozhasson, és valós idejű megoldásokkal tudjon előállni vészhelyzetek esetén.

Egy közösségi média menedzser 10 kulcsfontosságú feladata 2020-ban

Most, hogy tudjuk, miből áll egy ideális közösségi média menedzser képzettsége, nézzük meg a közösségi média menedzserek tíz legfőbb felelősségét.

1. Egy közösségi média stratégia megtervezése

Egy közösségi média stratégia egy hosszútávú közösségi média marketing tervezet, meghatározott célokkal, tevékenységekkel, és folyamattal. A közösségi média menedzserek elsődleges feladata egy olyan közösségi média stratégia megalkotása, ami illeszkedik egy cég üzleti és marketingstratégiájával, és segít azok céljainak elérésében.

A közösségi média menedzserek első lépése egy közösségi média stratégia elkészítésekor a közösségi média marketing célok kitűzése, illetve az ezeket képviselő elsődleges mutatók meghatározása. A céloknak specifikusaknak, mérhetőknek, aktuálisaknak, relevánsaknak, és tervezett időtartamon belül megvalósíthatóknak kell lenniük (SMART modell), illetve segíteniük kell az átfogó üzleti és marketingcélok elérésében is. A közösségi média marketing célok közé tartozik például a közönség és követőbázis, a konverziók, az üzenetek kattintások, az aktivitás, stb. növelése.

Miután a célokat és a mutatókat meghatározta, a közösségi média menedzsernek konkrét, egyértelmű lépéseket kell felsorolnia, amelyek során elérhetők lesznek ezek a célok. Ide tartoznak a közösségi média kampányok, a tartalmak, a közösségtervezés, a posztolási ütemterv, a hirdetések, a közösségi média eszközök, és az automatizálás is. A tervnek magában kell továbbá foglalnia a trendanalízist, a különféle bejegyzéstípusok teljesítményét, a szegmentációt, az időzítéseket, a versenytársak stratégiáját, és naprakész bevált közösségi médiás szokásokat.

A közösségi média menedzsernek biztosítania kell, hogy ezek a stratégiák rugalmasak, és valós idejűek legyenek, amire a közösségi platformok dinamikus természete miatt van szükség.

2. Egy közösségi tartalomnaptár összeállítása

A „tartalom a király” kijelentés a mai napig töretlenül igaz a marketing világában. A tartalom a közösségi média marketing alapvető eleme is persze. Ez az, ami meghatározza márkád hangját, így elengedhetetlen, hogy legyen egy előre megtervezett tartalomnaptárod a folyamatos kommunikáció biztosítása érdekében. Ebből következik, hogy egy közösségi média menedzser egyik fő feladata egy tartalomnaptár elkészítése.

Egy közösségi média naptár meghatározza a pontos napot, időt, és közösségi platformot, amikor és amelyre egy adott tartalmat publikálni tervezel, legyen az egy blogbejegyzés, egy infografika, egy hír, egy videó, vagy bármi más. A közösségi média naptár általában 30 napra előre készül el, elegendő mozgástérrel ahhoz, hogy mindig legyen hová beidőzíteni az új, váratlan trendeket.

A közösségi média menedzsereknek biztosítaniuk kell, hogy közösségi média naptáruk mindig naprakész, rugalmas, és valós idejű legyen. Minden közösségi csatornán másképpen kell prezentálniuk a tartalmakat az adott platform közönségéhez illően. A LinkedIn például egy szakembereknek szánt közösségi hálózat, ahol a tartalmakat szakmai megfogalmazással (mégis magával ragadó módon) szokás megosztani, míg a Facebook és az Instagram sokkal személyesebb hálózatok, ahol a tartalmak lazábbak, szórakoztatóbbak, és könnyedebbek lehetnek.

3. Együttműködés közösségi influencerekkel

A közösségi influencer marketing elengedhetetlenné vált az olyan márkák számára, amelyek szeretnék kihasználni a szájról szájra terjedő marketing erejét a közösségi médián. A közösségi média influencerek olyan személyek, akik egy elszánt követőbázissal rendelkeznek egy közösségi platformon, és általában egy adott témakörrel vagy témával (egészség és fitnesz, szépségápolás, szoftverek, technológia, stb.) foglalkoznak.

A megfelelő influencerekkel együttműködve a saját termékeid vagy szolgáltatásaid irányába terelheted követőbázisukat. Ez a technika rendkívül hatékonynak bizonyult a közösségi média marketingben, és ma már számtalan kisvállalkozás, és több millió dolláros vállalat is alkalmazza.

A közösségi influencerek kezelése a közösségi média menedzserek egyik fő feladata 2020-ban. A közösségi influencerek lehetnek mikroinfluencerek – viszonylag kicsi, de annál aktívabb követőbázissal – illetve makroinfluencerek is – akik nagyobb, és változatosabb közönséggel bírnak. Egy közösségi média menedzsernek azonosítani kell a megfelelő influencereket, illetve fel kell vennie velük a kapcsolatot, és együtt kell dolgoznia az influencerekkel a márka népszerűsítése érdekében. Ismertetniük kell a márka irányelveit az influencereket, és biztosítania, hogy betartsák ezeket.

4. Közösségi hirdetések kezelése

A márkák komoly összegeket fektetnek a közösségi médiás hirdetésekbe, hiszen ezek lehetőségeket kínálnak nekik, hogy elérjék és konverzióra sarkallják célközönségeiket. Éppen ezért a közösségi médiás hirdetések kezelése is a közösségi média menedzserek fontos felelősségei közé tartozik.

Számos folyamat kapcsolódik a közösségi hirdetésekhez, úgymint a szövegírás, a kampányok és hálózatok költségvetések meghatározása, illetve a hirdetésteljesítmény, és a közösségi hirdetések megtérülésének mérése.

A közösségi média menedzsereknek biztosítaniuk kell közösségi hirdetési stratégiád megfelelő meghatározását és kivitelezését a befektetések maximális megtérülése és a minősített érdeklődők bevonzása érdekében.

5. Egy közösség kiépítése márkád köré

A sikeres márkaépítés, leadgenerálás, és ügyfélszolgálat érdekében márkádnak egy aktív közösségre lesz szüksége a közösségi médián. Egy közösségi médiás közösség lehetővé teszi márkád számára, hogy közvetlenül lépj kapcsolatba egy olyan közönséggel, amely érdeklődik márkád és/vagy termékeid illetve szolgáltatásaid iránt.

Egy közösség felépítéséhez komoly erőforrásokat kell fordítani az eredeti tartalmak elkészítésére, az üzenetekre és a hozzászólásokra való válaszadásra, a történetek megosztására, a közönségi aktivitás ösztönzésére, és a más tartalomkészítőkkel való együttműködésre. Egy közösségi média menedzsernek ilyen feladatokat kell ellátnia, hogy 2020-ban egy közösséget építhessen fel márkád köré.

6. A közösségi médiás folyamatok automatizálása

A közösségi média marketinghez számos manuális és repetitív folyamat tartozik, amelyek időigényesek és kissé monotonok lehetnek. Ahogy közönséged egyre növekszik, és egy új évtized veszi kezdetét, e terjedelme is csak nőni fog majd.

Éppen ezért, a legjobb megoldás automatizálni ezeket a kézi feladatokat különféle közösségi média automatizáló eszközök segítségével. A közösségi média automatizálása 2020-ban egy másik kulcsfontosságú feladat lesz a közösségi média menedzserek számára. Ők felelnek majd az olyan folyamatok automatizálásáért, mint a tartalmak publikálása, az időzítés, az elemzések, a jelentéskészítés, a trendelemzés, a versenytárs-elemzés, és a közösségi figyelés.

7. A közösségi média eszközök kezelése

A közösségi média marketingnek számos olyan eleme van, amelyet különféle közösségi médiás eszközökkel szokás kezelni, úgymint a közösségi média automatizálását, a tartalomkészítést, a közösségi figyelést, a hirdetéseket, illetve az analitikát.

A közösségi média menedzserek egyik elsődleges felelőssége ezen eszközök kezelése. Ide tartozik az eszközök felmérése, a képesítések megszerezése, a feliratkozások kezelése, a felhasználók kezelése, a teljesítményanalízis, illetve a ROI mérése.

8. Trendelemzés

A trendelemzés a közösségi médiás trendek nyomon követésének folyamata különféle területek és iparágak alapján, a tartalmakkal, stratégiákkal, elrendezésekkel, designokkal, hashtagekkel, aktivitással, és platformokkal kapcsolatban. A közösségi média menedzserek felelnek ezen trendek azonosításáért és nyomon követéséért a különféle trendanalitikai eszközök segítségével.

Egy közösségi média menedzsernek törekednie kell ezen trendek valós idejű hasznosítására, ügyelve arra, hogy mindeközben egy értékes üzenetet is kommunikáljanak a közönség irányába. E mellett biztosítaniuk kell, hogy a márkás tartalmak naprakészek legyenek a legújabb ipari trendek tekintetében.

9. Versenytárs-analízis

A versenytárs-analízis kiválóan alkalmas arra, hogy kiderítsd, mi működik, és mi nem működik iparágadon belül a közösségi médián. Éppen ezért a versenytárs-analízis is egy közösségi média menedzser legfontosabb feladatai közé tartozik 2020-ban.

Például, ha egy versenytárs felsült azzal, hogy grafikus mémeket próbált megosztani a LinkedInen, akkor ez az információ segíthet, hogy a jövőben elkerüld ezt a hibát, míg egy sikeres, influencer marketinget alkalmazó kampány a Twitteren arra ösztönözhet, hogy te is megpróbálkozz az influencer marketinggel.

Egy közösségi média menedzsernek továbbá ismernie kell versenytársaid célközönségét, hogy ügyfélperszónákat állíthassanak össze, értelmezzék a viselkedésüket, megcélozhassák őket, és ezek alapján bővíthessék közösségi média marketinges tevékenységeiket.

10. Közösségi média teljesítményanalízis

A közösségi média analízis egy közösségi média menedzser alapvető feladata. Minden közösségi média marketing tevékenység teljesítményét mérni kell a kitűzött célokhoz képest. Elengedhetetlen továbbá a közösségi média marketing befektetések megtérülésének mérése is.

A közösségi média menedzserek felelősek a közösségi kampányok rendszeres értékelését, amihez hozzátartozik a tartalmak, a célzás, az erőforrások, az eszközök, a kampányok, a hirdetések, és a csatornák teljesítményének mérése. Továbbá tudniuk kell ajánlatokat tenni ezen adatok alapján a közösségi marketing stratégia szükséges változtatásaira.

Például, ha egy kampány közbeni értékelés során a közösségi média menedzser észreveszi, hogy a kívánt eredményt nem sikerült elérni, módosíthatja a szöveget, a grafikákat, vagy akár a célzást is, hogy a kampánycélok teljesülhessenek.

Végszó

A közösségi média menedzserek szerepe meglehetősen fontossá vált, és több felelősség is tartozik hozzá, mióta a közösségi média marketing egy alapvető marketingfolyamattá lépett elő. A közösségi média menedzser kezében tartja a márka pozicionálását és sikereit a különböző közösségi platformokon.

Egy közösségi média menedzser alkalmazása és megfelelő eszközökkel való felszerelése, hogy képes legyen megismerni közönségedet, elemezni versenytársaidat, stratégiát alkotni, tartalmakat készíteni, kampányokat lebonyolítani, odafigyelni a márka említéséire, kommunikálni a közösséggel, problémákat megoldani, és módosítani a kampányokat, ha valami nem működik megfelelően, biztosítja majd, hogy márkád 2020-ban is kiemelt szerepet kapjon a közösségi médián.

Írta: Mocsonoky Csaba | A cikk forrás eredetileg angol nyelven jelent meg a MarTechAdvisoron: https://www.martechadvisor.com/articles/social-media-marketing-2/key-roles-social-media-manager/

http://media-manager.hu/

Vélemény, hozzászólás?