Legalább annyi szó esett az elmúlt 9 hónapban arról, hogy mit miért csináljunk a weboldalunkon, mint amennyi arról, hogy milyen technikákat ajánlatos jó messziről elkerülnünk. A fekete kalapos módszerek igen megtévesztőek lehetnek a laikusok számára, mivel alkalmazásuk első időszakában képesek igen jelentős helyezés javulást és ezzel organikus forgalom növekedést produkálni, ám, mint minden manipulatív dolog az életben, előbb vagy utóbb megkapják „méltó jutalmukat”.
A sikerdíjas keresőoptimalizálás, mint üzleti konstrukció, azért is kétséges, mert a megbízó nincsen tisztában azzal, hogy a gyors előrejutás nagyobb veszélyeket hordozhat magában, mint amekkora anyagi előnyt jelent átmenetileg. Főleg azzal nem számolnak ilyen esetekben, hogy egy büntetés hatása, melyet a Panda vagy a Pingvin ad, jó pár hónapig is tarthat, és a javítása nem kevés költségekkel jár (ha egyáltalán érdemes a javítással foglalkozni).
Minden weboldal tulajdonosnak ezért is nagyon ajánlott, hogy a keresőoptimalizálással megbízott személytől vagy cégtől megtudakolja milyen módszerekkel dolgozik, illetve szerződésbe kösse, hogy ilyen módszereket nem enged alkalmazni.
A tartalom manipulálás gyakori módjai
A 2014-es év eléggé hangos volt a Panda frissítésektől, amelyek számos weboldalt érintettek hátrányosan. Íme a leginkább alkalmazott manipulatív technikák listája, melyeket jobb elkerülni:
Másolt tartalom
Két fajtájával lehet találkozni: az egyik ezek közül az, amikor teljes egészében átveszi a honlap egy másik weboldal tartalmát, és így növeli saját tartalma mennyiségét.
A másik fajtája, melyet tapasztalataim alapján nehezen szűr ki a Google, ha több weboldal cikkeit gyúrja egy cikké az adott weboldal. Ebben az esetben már több ezer szavas tartalmakat is összeollózhat.
Rejtett tartalom
Gyakori módja az olyan CSS használata (display: none;), mely a böngészőben láthatatlanná teszi az adott szövegrészt vagy akár több száz karaktert is a felhasználó számára, de a keresőrobotok képesek olvasni.
Ezt megelőzően ennek egy másik módja az volt, hogy azonos háttérszínnel jelenítették meg a szöveget. Mindkét verzió a kulcsszavak többszörözésére irányult, mivel nem fontos a kulcsszavak sűrűségét vizsgálni.
Jellemzően ezt a lábléc blokkban alkalmazzák.
Generált tartalom
Ez főleg nemzetközileg alkalmazott módja a keresők megtévesztésének, de magyar nyelven is bele lehet futni olyan oldalakba, ahol valamilyen háttérprogram készíti el az egész vagy részleges tartalmát az oldalaknak. Ezzel szeretnék a relevanciáját erősíteni a weblapnak, ami akár több ezer url alatt is megjelenhet. Hozzá adott értéket ezek a tartalmak általában nem képviselnek.
Találati lista kattintásai
„Bérmunkások felfogadásával” végzik, akik rákattintanak a kereső találati oldalán az ügyfél oldalára, így növelik a bizalmat a weboldal számára.
Ezt a kérdést vizsgálva a Moz.com -on olvasható egy érdekes teszt is, hogy mennyire függhet össze a keresőből való átkattintás a helyezés javulásával.
Page Rank manipuláció
Koros és linkekkel rendelkező domain-ek átirányítása a cél domain-re. Akár az irreleváns múlttal rendelkező domainek átirányítását is bevállalják.
Linkekkel elkövethető veszélyes csalások
A Pingvin algoritmus megjelenése óta a linkek nem csak áldást, de átkot is tudnak szórni a weboldalakra. Egy hibásan elvégzett linképítési kampány akár végzetes következményekkel is járhat.
Előszoba oldalak
Több különböző IP címen elhelyezkedő domain-ekre készítenek egyoldalas tartalmat. Ezek általában valamilyen long tail kifejezésre vannak célozva (domain név és a tartalom is). Az ilyen oldalakon a linket a szövegrészbe vagy a láblécbe helyezik el.
Blog hálózatok
Ingyenes blog szolgáltatók oldalainál hoznak csekély mennyiségű és alacsony minőségű tartalmakat. A cikkekben vagy a láblécben helyeznek el linket.
Blog hozzászólásokból linkelések
Ez elvileg jó eszköz is lehetne, ha az adott témához kapcsolódó és az olvasók számára értékes linket helyeznek el az adott blog hozzászólásában, de sajnos, ez nem történik meg a fekete kalaposok esetében: nem adnak hozzáadott értéket a látogatók számára, csak annyit tesznek, hogy tetszett a cikk és mellé belerak egy linket, vagy azt fűzi csak hozzá: erről mi a véleményetek?
A másik elterjedt módja a link elhelyezésnek a honlap címe megadásával lehetséges, ami nofollow linket eredményez alapból, és a személy neve helyett kulcsszót tartalmazó nick-kel teszik ezt.
Kulcsszavas horgonyszövegek
Ez talán az, amire a Google leginkább háklis, mivel a nem természetes horgonyszövegeket kiváltképpen büntetéssel szankcionálja, de csak egy jeges állatka futtatását követően. Előtte szépen „hozza az eredményeket”, így a hozzá nem értő weboldal tulajdonos azt gondolja, milyen jól járt, szuper helyezései és forgalma van. A Pingvin futtatásának következményei azonban akár az organikus forgalom szinte teljes elvesztéséhez is vezethetnek.
Fórum profil linkek
Ez arról szól, hogy a fórum regisztrációt követően a személyes adatlapunkon meg lehet adni a weboldalunk nevét. Ezt használták sokan link szaporításra. Ez volt az egyik könnyű módja .edu linkek beszerzésének. Inkább a külföldi site-ok esetében volt gyakori ez a módszer.
Fizetett linkek
A linkek vásárlását alapból tiltja a Google, de sokan nem is képzelik, hogy a sitewide linkeket is ennek kell tekintenünk. Ez nem mást jelent, mint az, amikor egy weboldal valamennyi url-jéről kapunk dofollow linket. Ezt általában a láblécben vagy az oldalsávban helyezik el. A gondot az is növeli ebben az esetben, ha az adott link kulcsszavas.
Automatikus linkelés
A belső linkek fontosak a SEO-ban, ezért sokan úgy gondolták (még WordPress plugin fejlesztők is) hogy érdemes olyan alkalmazást létrehozni, melynek segítségével, ha megadunk egy kifejezést, akkor az automatikusan link kapcsolattá teszi. Így segítve a kereső robotok munkáját, illetve a relevancia erősítését. A gondot az egysíkú horgonyszövegek jelentik, ezt már az első Pingvin is szankcionálta.
Ha a fenti technikák bármelyikét is használja weboldalunk, ne számítsunk semmi jóra a Google-től, de más keresők sem fogják díjazni tevékenységünket.
klikkmania.hu